mercoledì 8 marzo 2017

Assemblee de Societât Filologjiche Furlane 2017, Udin

Sapade in Friûl. Chest obietîf al è tornât a saltâ fûr inte assemblee de Societât Filologjiche Furlane ai 5 di Març dal 2017. 
Federico Vicario, president de Filologjiche

La mozion in chest sens e je stade aprovade ae unanimitât. Il Parlament talian al varès di finîle di blocâ cheste voie dai Sapadins di tornâ a jessi part dal Friûl. Al sarès dut a puest cu la burocrazie. A Sapade a àn fat e vinçût un referendum par passâ dal Venit in Friûl. Lis regjons a àn dât il bon acet. La regjon Friûl Vignesie Julie e à une specialitât e une identitât fuarte, tant che Sapade, paîs di montagne dongje For Davôtri e isule aloglote todescje, cuntun leam stret cul Friûl storic. Dome a Rome al è cualchi gnogno che nol capìs cheste realtât.
La assemblee è à votât il belanç consuntîf pal 2016 e il preventîf pal 2017, jenfri di un plan trienâl. Il salon d’onôr dal Palaç Mantica di vie Manin a Udin, sede de Societât Filologjiche Furlane, al jere plen di socis par decidi su lis ativitâts dal sodalizi, nassût tal 1919 a Gurize.
Il professôr Federico Vicario, president de Societât Filologjiche Furlane, al à fat une relazion pal 2016 dute vivarose par vie des ativitâts metudis adun, simpri plui bielis e simpri cun tante int e cun lis istituzions dal teritori.
Federico Vicario al fevele e Carlo Del Torre al è dongje

«La setemane passade – al à dit Vicario – o soi stât in Provincie di Udin a rapresentâ la nestre Societât Filologjiche ae cunvigne in memorie di Tiziano Tessitori e di Marzio Strassoldo. Jo o vevi il compit di introdusi la figure e l’opare di Tessitori, ch’al è stât par nûf agns President dal nestri Istitût (dal 1954 al 1963). Par preparâmi, o soi lât a leimi i discors di Tessitori ai Congrès o in altris ocasions uficiâls, Tessitori al timp al jere, naturalmentri, dut cjapât tra ministeris romans, istituzion de regjon autonome e altris fastidis. E Tessitori si domandave (e si dave ancje une rispueste, si capìs) ce ch’e veve di fâ la Filologjiche, il so compit, se dopo cuarante agns di vite no ves esauride la sô mission ideâl o cemût ch’e varès vût di tornâ a pensâle. Al è stât une vore interessant viodi cetant ch’al è gambiât il rapuart tra la Filologjiche e il teritori, par esempli, une Filologjiche ch’e veve une sô autoritât morâl ricognossude, in cuistions di culture e di tradizions furlanis, une Filologjiche ch’e podeve ancje permetisi di esprimi posizions politichis (e lu à fat plui voltis), une Filologjiche ch’e rivave a vê une partecipazion straordenarie de popolazion a lis sôs manifestazions sociâls (al baste dâ un cuc a lis fotografiis dai Congrès), une Filologjiche ch’e veve la fuarce di imponi un Ent Friûl tal Mont par ocupâsi dal grant probleme de emigrazion (e Tessitori, tra l’altri, al è stât il prin President dal Ent Friûl, dal 1953, l’an prime di assumi ancje la Presidence de Filologjiche)».
Feliciano Medeot... al sgarfe tal computer

Nol jere dut di colôr di rose. Al à continuât cussì Vicario: «Però. Però ancje in chê volte, si lei tai verbâi, i socios no paiavin lis cuotis cun regolaritât e – al diseve Tessitori – a costavin di plui di ce ch’a paiavin (tal sens che stampâ e mandâ lis rivistis, par pueste, al è simpri stât plui cjâr di ce che si domandave, e che si continue a domandâ, di cuote associative), ancje in chê volte si lamentavisi dai finanziaments che no bastavin, de biblioteche che no veve avonde spazi par cressi, dai comunicâts stampe che i gjornâi no cjapavin in considerazion, dai progjets che si inviavin e che no rivavin dapît. Però. Però la Societât Filologjiche e je une vore gambiade ancje jê, cul lâ dal timp, e je magari mancul fuarte politicamentri (ancje parcè che di Tessitori no ’nd è plui), ma une vore plui fuarte concretamentri, par fâ lis robis, par dâ rispuestis a la dibisugne di culture, di valôrs, di sens di comunitât che il Friûl al palese, une vore plui ative par jessi ogni dì sul nestri teritori, tes scuelis, sui gjornâi e in rêt, par colmâ il vueit di une identitât simpri plui lamie, smamide e scunide. O sin passât, si podarès dî, dal pensâ al fâ».
La Filologjiche tal 2016, dopo la assemblee dai socis e à prontât la tierce edizion de Setemane de Culture Furlane, dal 5 ai 15 di Mai. Cemût che a àn scrit, par ridi, i cunfradis Argjentins: «La setemane in Friûl e va indevant par dîs dis almancul!».
Dopo e je stade fate la Fraie de Vierte a Secuals ai 15 di Mai e il XCIII Congrès, ai 25 di Setembar, in chel di Martignà, cuntun sucès dal numar unic stampât pe ocasion. Altris manifestazions che a meritin: il ricuart di don Guido Maghet a 25 agns de muart a Cormons, ai 22 di Fevrâr. Dopo ai 10 di Març la cunvigne “Toponomastica e minoranze linguistiche”. Une altre cunvigne, ai 22 di Març, a San Vît dal Tiliment sui Vincj agns de leç regjonâl n. 12/96. Un incuintri, plen di mestris, al è stât inmaneât a Codroip ai 9 di Avrîl, cul titul: “Marilenghe & Mariscuele”. Une altre cunvigne cul titul: “Identitât e autonomie, dibatit sul Friûl di îr e di vuê”.
Cuatri a son i concors e premis de Filologjiche: il concors pe traduzion dal grêc e dal latin, XIV edizion; il concors “Lenghis”, VI edizion; chel dedicât a Chino Ermacora, II edizion e l’ultin che al à par titul: “Presepi nelle scuole del Friuli Venezia Giulia”, XII edizion. Dopo lis publicazions: dal periodic Ce Fastu? Ai cuatri numars di Sot la Nape, al Strolic e il Lunari, fin al boletin Scuele Furlane.

Pe publicazions fatis a coventaressin dôs pagjinis… tacant di Olmis, fin al libri su Lignan o su la Cjargne. La biblioteche e à un caratar regjonâl e a rispuint a cui che al domande un materiâl online. La didatiche e à metût adun 24 cors pratics di lenghe furlane, cul jutori de ARLeF, par 351 partecipants. La comunicazion e je stade curade tal Messaggero Veneto, dopo sul gjornâl La Voce Isontina, tal sît Internet, cuntune Newsletter pai socis e intai social networks, tant che Facebook. I progjets fats a son il Centri di racuelte, documentazion, ricercje e produzion de Scuele Furlane, dopo i lavôrs su la Vuere Grande tal Friûl e tal Litorâl austriac, une editorie digjitâl pai frutins e la Lavagne plurilengâl pai students de scuele superiôr.
E cetantis altri robis. E cetantis intervents dopo chel che nus à dit il president, Federico Vicario, cu la poie dal tesorîr Carlo Del Torre e dal diretôr Feliciano Medeot.

---

Fotografiis dal Grup di Facebook su la Filologjiche
Articul e networking par cure di Elio Varutti.

---

Riferiments par sgarfâ tal web
- Silvano Bertossi, Sappada in Friuli. La Filologica riapre la battaglia: il Parlamento voti il passaggio, «Messaggero Veneto», 6 marzo 2017, p. 26.

Nessun commento:

Posta un commento